- Muncitorii ar pleca pe capete de pe șantier!
Prefectul Radu Perianu: „Sper să fie doar zvonuri”
Ion Popa, secretar de stat în Ministerul Transporturilor: „Este o problemă comercială între antreprenorul Astaldi și unul dintre subantreprenori”
Presa locală din Curtea de Argeș a semnalat săptămâna trecută faptul că muncitorii ar pleca pe capete de pe șantierul autostrăzii Pitești-Sibiu, sectorul dintre Curtea de Argeș și Pitești. Patronii a două firme subantreprenoare ar fi declarat că se retrag de pe șantier, întrucât antreprenorul Astaldi nu ar fi făcut plățile către ei și nu-și pot permite să-și țină angajații neplătiți și nici să mai suporte plățile cu echipamentele și utilajele aduse tocmai de la Cluj. Potrivit presei locale, alte două firme subcontractoare ar fi părăsit deja șantierul în urmă cu două săptămâni.
Dacă așa stau lucrurile, atunci înseamnă că situația este destul de gravă. Deja lotul 5 al autostrăzii Sibiu – Pitești are întârzieri față de graficul de execuție, tronsonul de 30 de kilometri fiind la doar 12% după un an de la intrarea în șantier a constructorului WeBuild (Astaldi).
Prefectul Radu Perianu: „Nu sunt regele absolut al județului, am și eu competențe care nu pot fi depășite”
La Prefectura Argeș încă nu au ajuns aceste probleme și, chiar dacă ar fi ajuns, prefectul Radu Perianu spune că nu ține de competențele sale să acționeze în vreun fel și nici să meargă la fața locului ca să facă propriile constatări.
Încă nu am nicio informația legată de situația detaliată de acolo. Nu a fost nimeni acolo, pentru că nu prea intră deloc în competența noastră. Nici măcar în competența celor de la Consiliul Județean Argeș nu intră. Cei de la vârf, de la București, trebuie să se intereseze. Sunt reprezentantul guvernului în teritoriu, dar nu sunt regele absolut al județului, am și eu competențe care nu pot fi depășite. CNAIR și Ministerul Transporturilor sunt instituțiile care trebuie să intervină.
Foarte multă lume, pe orice problemă, consideră că eu, ca prefect, ar trebui să merg la fața locului, dar mai trebuie luat și codul acela administrativ și studiat ce poate să facă un prefect și ce nu poate. Acum, oriunde e o problemă, domnule, ești reprezentant al guvernului, dar nu e chiar așa. Sper să fie doar zvonuri, o fluctuație de moment a angajaților. Am văzut că s-a scris că pleacă muncitorii pe capete, că nu sunt plătiți. Sper să fie doar zvonuri.”, ne-a declarat prefectul Radu Perianu.
Ion Popa, secretar de stat la Ministerul Transporturilor: „Noi suntem la zi cu toate plățile!ˮ
Ceva mai apropiat de sursa de informare, Ion Popa, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, spune că, din informațiile pe care le are, ar exista o problemă între Astaldi și unul dintre subantreprenorii pe care nu i-ar fi plătit. Popa nu știe însă dacă vorbim despre plecări masive de muncitori de pe șantier.
Noi suntem la zi cu toate plățile. Înțeleg că este o problemă comercială între antreprenorul Astaldi și unul dintre subantreprenori. E vorba despre un subantreprenor care se ocupă de terasamente, cu care nu s-a mai înțeles la niște plăți. Așadar, vorbim despre o chestiune comercială care le privește strict pe cele două entități private. De ce nu și-au primit banii de la Astaldi, nu știu. Ei nu intră pe ordonanța cu costurile, cu recalculările și renegocierile de contract. Problema este că nu s-au înțeles ei între ei. CNAIR le cere periodic situația lucrărilor, dar mai apar discuții. CNAIR are contract doar cu antreprenorul și este cu toate plățile la zi. Probabil Astaldi va trebui să-și găsească alt subantreprenor. Nu știu dacă au plecat sau urmează să plece muncitori de pe șantier. Din informațiile mele, diferendele sunt vechi și sunt destul de întâlnite, mai ales în genul acesta de proiecte complexe.
Pe mine mă îngrijorează astfel de lucruri, pentru că sunt destul de volatile și situația se schimbă de la o zi la alta cu creșterea prețurilor, dar pe partea de reglementare și de alocare de fonduri, ne ținem milimetric de ce avem de făcut.”, ne-a declarat secretarul de stat Ion Popa.
Dincolo de această chestiune destul de neclară în lipsa unor informații oficiale precise, o altă mare problemă căreia nu i s-a dat încă de cap este legată de majorarea costurilor cu materialele de construcții.
Există marja de negociere de 20% a contractului, dar costul materialelor de construcții a crescut cu 40%. Discuția aceasta se poartă între CNAIR și antreprenori. E destul de complicată chestiunea, probabil trebuie create alte reglementări. Știu că este o preocupare la nivel de minister să se găsească soluții.”, ne-a mai declarat Ion Popa.
Asociația PRO Infrastructura trage serioase semnale de alarmă
Ce știm cu certitudine este că există întârzieri pe tronsonul Curtea de Argeș-Pitești. Asociația Pro Infrastructura, cea care urmărește îndeaproape stadiul lucrărilor, a venit recent cu informații cât se poate de îngrijorătoare.
Din păcate, am rămas dezamăgiți de felul cum arată șantierul, așteptările noastre de la WeBuild (fuziunea dintre Salini-Impregilo și Astaldi) fiind cu totul altele, constructorul ajungând la un progres fizic de aproximativ 12% la un an de la emiterea autorizației de construire (17.06.2021) și după 10 luni de la ordinul de începere a lucrării (01.09.2021). Chiar în condițiile în care termenul de execuție este foarte generos, 4 ani, lotul nu este deloc ușor: este foarte lung, are peste 5 kilometri de poduri și viaducte doar pe autostradă (nu socotim aici pasajele peste autostradă ori pe cele din cele trei noduri rutiere) și nici terasamentele nu sunt de glumit, drumul croșetând pe lângă acumulările de pe Argeș. Mai mult decât atât, ne surprinde foarte neplăcut atitudinea antreprenorului general care refuză să se ocupe de relocările de utilități, aflate în sarcina sa în cazul acestui proiect, pornind în instanță acțiuni menite să tragă de timp și să adune motive pentru revendicări (claim-uri). La fel de grav, din informațiile noastre, activitatea pe partea de terasamente este momentan blocată, WeBuild nereușind, la peste doi ani de la parafarea contractului (11.05.2020), să rezolve documentația necesară obținerii materialelor, riscând să bage în faliment subcontractorii care sunt mobilizați, dar nu au front de lucru.”, transmitea, la începutul acestei luni, Asociația Pro Infrastructura.
Citiți, de asemenea, pe anchetaonline.ro