Pentru a anestezia șocul primit de mediul privat după publicarea noilor măsuri fiscale, guvernul a anunțat inclusiv o amplă reorganizare a aparatului administrativ, prin dispariția a 200.000 de posturi. Măsurile ar trebui implementate până la finalul acestui an și ar uma să afecteze (real sau scriptic) numeroase funcții publice, urmărindu-se o reducere a aparatului de stat cu 20%.
Ordonanța prevede ce servicii, direcții și ce șefi ar trebui să dispară!
Răspunderea de a formula propuneri pentru reducerea numărului de funcții în conformitate cu aceste cerințe cade în sarcina conducătorilor ministerelor, autorităților și instituțiilor publice.
De exemplu, în ceea ce privește structura organizatorică a autorităților publice, conform ordonanței » pentru constituirea unui serviciu va fi necesar un număr minim de 10 posturi de execuție » pentru o direcție – 20 posturi de execuție » iar pentru o direcție generală – minimum 40 de posturi de execuție.
”În felul acesta, funcţia de şef birou şi, respectiv, organizările şi structurile care sunt de natura birourilor şi funcţia de şef de birou se desfiinţează. În plus, tot pe partea de funcţii de conducere, reducerea de 12% la 8% din numărul total de posturi existente la nivelul unei autorităţi publice centrale sau locale înseamnă o reducere a şefimii cu 30%.”, a explicat Marcel Boloș, ministrul de Finanțe al României.
Raportat la una dintre cele mai mari și… stufoase instituții din județul Argeș, respectiv Consiliul Județean, cel puțin două birouri (cu șefii lor la pachet) ar trebui să dispară conform acestor noi reguli de organizare. Este vorba de Transporturi și IT.
Dar nu despre dispariții s-a pus, paradoxal, discuția săptămâna trecută, ci despre… apariții!
Nu mai puțin de 55 de noi posturi sunt propuse a fi suplimentate în aparatul CJ într-un proiect de hotărâre destinat dezbaterii și votului în ședința de luni, 7 august.
În fața acestei propuneri, care nu poate fi ruptă de contextul național în care se anunță tăieri peste tăieri, grupul consilierilor liberali a luat foc și a acuzat conducerea CJ că sfidează măsurile cu care guvernul calmează și populația, și mediul privat, și într-un mare final… instabilitatea bugetară.
În replică, după ce s-au trezit inclusiv în vizorul presei naționale, liderii CJ le explică liberalilor că nu fac altceva decât să protejeze locurile de muncă ale unor oameni deja existenți în instituție printr-o reoganizare menită să permită transferuri între compartimente și, în niciun caz, prin noi angajări!
LIBERALII: „E cea mai mare majorare de personal din istoria instituţiei!”
Într-un comunicat emis de grupul PNL din cadrul Consiliului Județean Argeș și semnat, în calitate de lider, de către Narcis Sofianu, liberalii se arată neplăcut surprinși de proiectul ce urmează să fie votat luni, pe care îl descriu ca fiind total inoportun și generator de cheltuieli suplimentare consistente, în condiţiile în care la nivel naţional sunt discuţii foarte aprinse ce converg către ideile de restructurare a instituţiilor publice şi de aplicare urgentă a unor măsuri care să aibă ca efect imediat reducerea cheltuielilor bugetare în toate instituţiile publice.
”Prin acest proiect de hotărâre, domnul preşedinte Ion Mînzînă, în calitate de iniţiator, ne solicită să votăm propunerea dumnealui de creştere a numărului de angajaţi ai Consiliului Judeţean Argeş cu un număr de 55 de noi posturi, care se adaugă la cele 200 deja existente.
Această propunere ne-a surprins neplăcut şi în condiţiile în care noi, consilierii judeţeni liberali, lucrăm la o propunere de restructurare a personalului din cadrul aparatului de specialitate, crezând, cu bună-credinţă, că în aceste perioade de criză domnul preşedinte Mînzînă va fi de acord să renunţe măcar la unul dintre cei cinci consilieri personali”.
În document se arată, de asemenea, că propunerea de mărire substanţială a numărului de angajaţi cu 27,5% este inoportună şi prin raportare la rezultatele obținute de către alte Consilii Județene din diferite județe, care obțin anumite performanțe cu un număr semnificativ mai mic de salariați.
”Sperăm că, măcar în ultimul an de mandat, domnul Mînzînă să fie preocupat de performanţele profesionale ale angajaţilor și nu de numărul de posturi libere pe care poate să le pună la dispoziţia aparatului de partid”, nu au uitat să adauge liberalii.
Într-o declaraţie pentru News.ro, Narcis Sofianu a mai arătat că „propunerea pesediştilor din Consiliul Judeţean Argeş de a face cea mai mare majorare de personal din istoria instituţiei se bate cap în cap cu prevederile celebrei ordonanţe de urgenţă pregătite de domnul Ciolacu, care impune conducătorilor de instituţii ca până la data de 31 decembrie 2023 să aprobe măsurile legale ce se impun pentru reducerea numărului total de personal”.
De altfel, subiectul a fost preluat rapid, la sfârșitul săptămânii trecute, de către mai multe instituții media naționale care au semnalizat măsurile de la Argeș ca fiind, conform acuzațiilor aduse de PNL, fix inversul dispozițiilor anunțate de guvernul Ciolacu.
Ion Mînzînă, președintele Consiliului Județean Argeș: ”Nu facem mare tam-tam, că-i facem celebri pe cei de la PNL Argeș!”
Sub acest asalt mediatic, Consiliul Județean Argeș a reacționat sâmbătă prin transmiterea unui comunicat de presă în care conducerea instituției explică propunerea pentru ședința de luni ca fiind o reorganizare pentru mutarea personalului existent între departamente și, implicit, asigurarea capacității instituției de a face față proiectelor asumate.
”Consiliul Județean Argeș este obligat să se reorganizeze pentru ca, în momentul adoptării acestor norme legislative, activitatea să nu fie perturbată și cu atât mai mult să fie cât mai eficientă. În acest context, pentru a evita posibile interpretări eronate, respectând totuși legile în vigoare, printr-o hotărâre a Consiliului Județean Argeș, va fi modificat statul de funcții al instituției.
SUBLINIEM FAPTUL CĂ NU ESTE VORBA DE NOI ANGAJĂRI, acest lucru fiind interzis, cel puțin până la finalul anului 2023, printr-o ordonanță de urgență adoptată în luna mai.”, se arată în stratul comunicatului de presă.
În fapt, conducerea CJ susține că are nevoie să creeze aceste posturi pentru a muta personalul existent, în funcție de nevoi, între diverse compartimente, ceea ce nu s-ar putea face dacă – pentru acele sectoare – nu sunt prevăzute locuri disponibile. Scopul principal enunțat de CJ: gestionarea fondurilor europene atrase sau ce urmează a fi atrase.
”Trebuie să precizăm faptul că doar pe fonduri europene Consiliul Județean Argeș și instituțiile subordonate au în implementare 32 de proiecte, a căror valoare totală este de 542,6 milioane lei, fiind cea mai mare sumă accesată din istoria acestui județ ce ne situează pe primul loc în Regiunea de Dezvoltare SUD – Muntenia, dar și alte proiecte pe fonduri guvernamentale sau locale. În plus, am accesat și am depus spre finanțare noi proiecte, fapt ce presupune un volum mare de muncă nu doar pentru scrierea lor, dar mai ales pentru implementarea cu succes a acestor proiecte. Se știe că nu este suficient să iei banii, mai greu și mai important este să reușești să finalizezi proiectele pentru care ai obținut finanțarea.
Vorbim aici de proiecte care vizează infrastructura de drumuri, infrastructura medicală, asistență socială, digitalizare, investiții în patrimoniul cultural, educație, turism, mediu și multe altele.
Avem obligația să evităm un blocaj, atât în ceea ce privește activitatea proprie cotidiană, cât mai ales în implementarea proiectelor cu finanțare internațională și națională. Nu ne permitem să le punem în pericol, iar pentru toate acestea este nevoie de oameni.
Exercițiul financiar 2021- 2027 vine cu alte apeluri la proiecte, pe care, cu siguranță, le vom accesa și deja lucrăm la elaborarea cererilor.
Acestea sunt, în esență, motivele pentru care dorim să modificăm statul de funcții cu un număr de 15 posturi la Direcția de Proiecte cu Finanțare Internațională, 14 posturi la Direcția Tehnică, 6 posturi la Direcția Economică, pentru că echipele de proiect au salariați din toate direcțiile.
Repetăm, este important a se menționa că aceste posturi nu se vor ocupa prin concurs. Concursurile în administrația publică sunt suspendate până la sfârșitul anului! Vom utiliza aceste posturi vacante pentru mutarea temporară a funcționarilor între compartimente, în funcție de necesitatea imediată. Mobilitatea funcționarului public e permisă de lege, dar, dacă nu ai post vacant, nu se poate muta salariatul.”, se arată în comunicat.
Reprezentanții CJ susțin că nu au o structură semnificativ diferită de personal față de alte Consilii Județene din țară, fiind în media națională și chiar subdimensionați, dacă cifra angajaților se raportează la populația județului respectiv.
Contactat de către redactorii „Anchetaˮ, președintele Consiliului Județean Argeș, Ion Mînzînă, nu a evitat să-și arate nemulțumirea față de atacurile PNL, persiflând inițiativa liberalilor, pe care îi cataloghează ca fiind lipsiți de experiență politică, și nu numai politică:
Vorbim despre o necunoaștere a legilor de către domnii de la PNL care nu au înțeles că planificăm o repoziționare a statului de funcții, nici măcar modificare de organigramă. Eu nu sunt la categoria pinguinului: dacă șefii de la București au zis că e albă, să spun eu că e neagră. Totul este gândit pentru a-i proteja pe angajații pe care îi avem și pentru a-i putea muta în funcție de nevoi, de la un compartiment către altul, să ne putem susține activitatea. Nu este corect deloc, este chiar imorală abordarea celor de la PNL. Să ne uităm la organigrama Consiliilor Județene conduse de președinți PNL și vedem atunci personal! Până acum, noi nu am pierdut niciun proces cu PNL Argeș. Nici nu am făcut mare tam-tam că-i făceam celebri și arătam populației cât de slăbuți sunt.”, a încheiat, în stilul caracteristic, președintele Ion Mînzînă.
Citiți, de asemenea, pe anchetaonline.ro:
Părintele Clement, starețul Mănăstirii Slănic, înaintat la grad de arhimandrit