Soţii Săndulescu au mutat jumătate de deal de la Merişani pe şantierul autostrăzii şi vor să plătească taxă doar… 30 lei

de | 24.08.2022 20:30 | Economic, Importante, Știri

Comuna Merişani a devenit, de o bucată de vreme, mai precis de când s-a stabilit că autostrada va trece pe teritoriul localităţii, un fel de El Dorado pentru antreprenorii care doresc sa exploateze agregate minerale şi să le vândă constructorului autostrăzii.

Printre cei care au văzut în construcţia autostrăzii Piteşti-Sibiu o oportunitate de a face bani frumoşi se numără şi controversatul om de afaceri Dan Săndulescu, care, prin firma soţiei sale, a închiriat două terenuri din domeniul public al comunei Merişani, în suprafaţă totală de circa 235.000 mp. De pe aceste suprafeţe, din satele Borleşti şi Crâmpotani, firma Professional Auto 2003 SRL, administrată de Elisabeta Ioana Săndulescu, excavează de ceva vreme pământ pe care îl vinde italienilor de la Webuild (fosta Astaldi) pentru construcţia tronsonului 5 al autostrăzii.

Licitaţii „discrete” pentru închirierea a 23,5 hectare

Încă de la momentul scoaterii la licitaţie a contractelor de închiriere a gropilor de împrumut de la Merişani au existat controverse, opoziţia din Consiliul Local Merişani suspectând de blat conducerea primăriei, în condiţiile în care informaţiile privind cele două licitaţii nu au fost disponibile chiar oricui. La presiunea consilierilor USR, abia pentru a doua licitaţie, după ce Professional Auto 2003 îşi adjudecase deja primul contract, s-a făcut public calendarul procedurii, ceea ce a adus la Merişani şi alţi ofertanţi.

Licitaţia s-a lăsat cu proces în instanţă pentru anularea rezultatelor, dar acţiunea a fost retrasă după ce firmele care se contestau se pare că au ajuns la o înţelegere. Astfel, firma administrată de soţia fostului poliţist Dan Săndulescu a reuşit să închirieze pentru exploatare timp de 5 ani, cu posibilitatea de prelungire, o suprafaţă de 95.180 mp în satul Crâmpotani şi o alta de 140.000 mp în satul Borleşti.

 

Taxa de excavare – micşorată de 15 ori după semnarea contractelor cu firma lui Săndulescu

„Pentru un teren de aproape 9 hectare plătesc cam două miliarde pe an și în partea cealaltă iau vreo 3 și jumătate pe an. Este vorba, apoi, despre autorizații de exploatare și beneficiem și de acolo. Interesul meu este să scoată cât mai mulți metri cubi de pământ, că vin mai mulți bani la Primărie.” – declara primarul Luigi Ionescu în vara anului trecut, colegilor de la „Jurnalul de Argeş”. Dar nici nu s-a uscat bine cerneala pe cele două contracte şi administraţia locală s-a grăbit să îi ofere noului partener privat o serie de facilităţi care, contrar declaraţiei primarului, nu fac altceva decât să aducă mai puţini bani la bugetul local.

Concret, la scurt timp după încheierea contractelor de închiriere, primarul Luigi Ionescu a introdus pe ordinea de zi a Consiliului Local Merişani un proiect de hotârare prin care cerea reducerea taxei pentru eliberarea autorizaţiei de foraj sau excavaţie, de la 15 lei/mp, cum fusese de ani de zile, la doar 1 leu/mp. Aşadar, o taxă de 15 ori mai mică! Nu a fost deloc greu ca această propunere să treacă, în condiţiile în care edilul are asigurată o majoritate confortabilă în Consiliul Local. Cum a justificat primarul Luigi Ionescu reducerea acestei taxe – ne-a povestit consilierul local USR, Viorel Filip:

Viorel Filip Consilier local USR Merisani

În susţinerea acestui proiect de hotărâre, la dezbateri, primarul a motivat că această taxă era aşa de mare pentru că era destinată în principal PETROM-ului, care are sonde pe raza comunei, şi că terenul ocupat de aceste sonde era mic. Dar acum antreprenorii care doresc deschiderea de exploatări şi gropi de împrumut – precum domnul Sandulescu, domnul Soare de la Sorelo SRL Bascov şi alţii – ameninţă că vor „pleca” în alte UAT-uri mai prietenoase dacă taxa nu se micşorează la 1 leu/m şi astfel UAT Merişani ar fi văduvit de venituri importante la bugetul local.

Deşi consilierii USR şi cel independent au solicitat ca aceşti antreprenori să vină în faţa Consiliului Local Merişani pentru o discuţie şi pentru stabilirea unui nivel optim al acestei taxe, avantajos pentru toata lumea, primarul s-a împotrivit şi maşinăria de vot care îl sprijină a trecut proiectul de hotărâre. Astfel multe milioane de lei care ar fi putut intra la bugetul comunei s-au transformat în câteva sute de mii de lei.” – afirmă consilierul USR.

 

Săndulescu vrea banii înapoi

Bune şi cele câteva sute de mii de lei – s-au consolat consilierii opoziţiei, numai că… surpriză! La începutul acestei luni, mai exact în data de 8 august 2022, soţia lui Dan Săndulescu a depus la Primăria Merişani o solicitare prin care cere, nici mai mult nici mai puţin, să i se dea înapoi aproape toată taxa de excavare plătită în luna mai a acestui an, ameninţând totodată autorităţile cu procese:

„Pentru evitarea unor costuri ce ar fi generate de un litigiu având ca subiect valoarea taxei percepute pentru exploatările Borleşti şi Crâmpotani, vă facem cunoscute suprafeţele ce au fost afectate de forajele efectuate pentru studiile geo:

– Borleşti: 2 foraje efectuate cu instalaţia de foraj Iveco, suprafaţa afectată 30 mp.

– Crâmpotani: 6 foraje efectuate cu instalaţia de foraj Iveco, suprafaţa afectată 90 mp.

Întrucât la data de 31.05.2022 v-am efectuat o plată în valoare de 140.000 lei, cu OP nr. 57 reprezentând «taxă excavare perimetru Borleşti», vă rugăm procedaţi la restituirea diferenţei de 139.970 lei.”

solicitare firma Sandulescu plata 30 lei

Aşadar, să recapitulăm: firma soţiei lui Săndulescu pune mâna pe două contracte de închiriere a 235.000 mp, face lobby pe lângă autorităţi să reducă taxa de excavare de la 15 lei la 1 leu pentru fiecare mp, pentru ca în final să dorească să plătească taxă de doar… 30 de lei (cam cât un pachet de ţigări mai bun!), după ce a mutat jumătate de deal de la Borleşti pe şantierul autostrăzii!

Săptămâna trecută, comisiile de specialitate din cadrul Consiliului Local Merişani au primit spre avizare solicitarea firmei Professional Auto 2003, însă aleşii opoziţiei au atras atenţia că, în conformitate cu art. 129 din Codul Administrativ, Consiliul Local nu are atribuţii privind calcularea şi încasarea taxelor de către contribuabili, ci numai privind cuantumul acestor taxe

În preambulul solicitării adresate Primăriei Merişani, prin care cere să rămână doar cu 30 lei taxă din cei 140.000 plătiţi, firma familiei Săndulescu invocă şi o decizie a Curţii Constituţionale, decizia nr. 368/03.06.2021. Culmea este că, taman în această decizie, CCR a respins o solicitare asemănătoare făcută de o altă societate comercială.

Demersul soţilor Săndulescu i-a făcut pe consilierii opoziţiei de la Merişani să concluzioneze într-o notă ironică:  „Probabil că următorul pas făcut de firma familiei Săndulescu va fi să ceară ca UAT Merişani să-i dea o bonificaţie pentru „onoarea” de a face afaceri şi profituri de milioane cu terenurile UAT Merişani. Şi primarul să arate „deschidere” către o astfel de solicitare”.

 

Primarul Luigi Ionescu se jură: „Nu le dă nimeni niciun leu înapoi!”

luigi ionescu primar merisani

Contactat de redactorii Ancheta pentru a oferi detalii şi explicaţii cu privire la afacerea pământului mutat de la Merişani pe şantierul autostrăzii, primarul Luigi Ionescu aproape că îi plânge de milă pe cei care exploatează agregatele minerale de pe raza comunei pe care o conduce:

Noi aveam pe raza comunei până acum doar Petrom-ul, căruia îi percepeam această taxă, şi ei aveau o suprafaţă de 500-1000-2000 mp şi de aceea aveam taxa mare, de 15 lei/mp. În condiţiile în care acum s-au deschis nişte balastiere (n.red. – în realitate este vorba despre aceste gropi de împrumut, nu de balastiere), unde au în jur de 10 hectare, altul 5 hectare, altul 8 hectare, vă daţi seama…. să le luăm banii de două ori… Legea e ambiguă.

Pe partea cealaltă, luăm bani din redevenţă – până acum noi, primăriile, nu luam, lua doar statul. Am încasat până acum vreo 200.000 de lei din redevenţe. Şi ca să îi ajutăm şi noi pe partea ailaltă… ca să plăteşti atâţia bani… să dai… Sunt multe societăţi care au contestat această taxă şi care au câştigat… Altfel nu deschidea nimeni nicio balastieră pe raza comunei”, motivează edilul decizia de a reduce de 15 ori taxa pentru excavări şi foraje. Cu toate acestea, taxa a fost micşorată după ce deja se semnaseră contractele de închiriere cu firma familiei Săndulescu, deci îşi asumase deja condiţiile de exploatare existente.

Referitor la cererea societăţii Professional Auto 2003 de a i se restitui aproape în integralitate taxa de 140.000 deja achitată, primarul Luigi Ionescu crede că, totuşi, acest lucru nu se va întâmpla

Nu le dă nimeni niciun leu înapoi. Dar ei încearcă. Toţi încearcă. N-am băgat adresa la comisii, spre avizare, doar le-am adus la cunoştinţă ce vor să facă: uite, firma care ne-a plătit a cerut şi banii înapoi, ceea ce nu se va întâmpla. Ca să câştige aşa ceva, normal ar fi să ne dea în judecată. Ei se prevalează de faptul că doar pe 30 mp au făcut sondaje, au nişte maşinării speciale cu care fac teste, iar legea este cam ambiguă.” mai spune primarul.

Rămâne de văzut cum se va soluţiona solicitarea soţilor Săndulescu, dar şi ce rămâne în urma exploatării terenurilor pe care le-a închiriat de la autorităţile locale, pentru că, deşi construcţia autostrăzii este abia la început, deja zona de unde se ia pământ arată ca după bombardament.

 

Citiţi, de asemenea, pe anchetaonline.ro:

Ministrul Transporturilor ”O rușine pentru statul român” – Despre stadiul lucrărilor de pe autostrada Sibiu – Pitești!

<span style="color: #333333;font-size: 14pt">Articol scris de </span><a href="https://anchetaonline.ro/autor/nadia-ciochina/" target="_self">Nadia Ciochina</a>

Articol scris de Nadia Ciochina

Jurnalist de investigații și editor, cu 19 experiență în presă, autor și coordonator pentru numeroase proiecte media.

Articole asemănătoare:

Citește articolele pe același subiecte: Bascov | Dan Săndulescu | Petrom | Roman | Sibiu | Sorelo