Directorul general al ANPC, Paul Anghel, îi atenționează pe consumatorii de pește și nu doar pe ei, având în vedere că se apropie două sărbători religioase, Bunavestire și Floriile – care sunt cu dezlegare la pește, să nu cumpere din locuri dubioase sau dacă au îndoieli în privința calității și prospețimii.
Paul Anghel a transmis, astăzi, într-o postare pe Facebook, o serie de recomandări pentru consumatori astfel încât peştele şi produsele din peşte să nu reprezinte un pericol pentru sănătate.
Acesta recomandă consumatorilor să fie foarte atenţi la aspectul exterior al produsului, pentru a aprecia prospeţimea acestuia, să nu achiziţioneze produse cu suprafaţă lipicioasă, deshidratată, cu pete de mucegai, produse cu miros şi culoare modificate, cu aspect de vechi.
Atenție și la etichete!
Paul Anghel mai recomandă consumatorilor să urmărească și modul de etichetare a peştelui şi produselor din peşte şi să nu cumpere produse preambalate neetichetate. Un alt sfat se referă la solicitarea şi păstrarea bonului de casă, în eventualitatea în care doresc să reclame calitatea produsului.
Refuzaţi să cumpăraţi peşte şi produse din peşte pentru care aveţi îndoieli privind gradul de prospeţime, calitatea şi modul de informare prin etichetare, urmăriţi modul de etichetare a peştelui şi produselor din peste şi nu cumpăraţi produse preambalate neetichetate, refuzaţi să cumpăraţi peşte şi produse din peşte preambalate pe ale căror etichete nu este înscrisă dată durabilităţii minimale/dată limita de consum sau dacă această dată este modificată sau depăşită”, a transmis directorul ANPC
Ambalajul trebuie să fie curat!
Acesta mai atrage atenția asupra faptului că produsele alimentare congelate trebuie comercializate numai în stare congelată, iar la decongelare trebuie să prezinte gustul și mirosul nemodificate, caracteristice sortimentelor respective. Totodată consumatorii trebuie să acorde o atenţie deosebită modului de prezentare a ambalajului.
Avertizez asupra faptului că este interzis că produsele alimentare congelate să se recongeleze, acestea trebuie prelucrate imediat ce au fost decongelate.Nu achiziționați produsele la care constatați existența aglomerărilor de produs sub forma unor blocuri sau prezența gheții în ambalaj și acordați o atenție deosebită când cumpărați produsele alimentare congelate, asupra modului de prezentare a ambalajului.Nu achiziționați produse la care constatați că ambalajul este murdar, degradat, nu este închis etanș și nu asigura salubritatea produsului.”, mai transmite Paul Anghel
Avertizez consumatorii că în anii anteriori, comisarii ANPC – Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, în urmă acțiunilor de control, au găsit la comercializare produse neconforme, precum: chefal proaspăt expus pe pat de gheaţă al cărui muşchi prezenta o consistenţă flască, burtă moale, umflată, amestecat cu chefal care era proaspăt şi fără deficienţe; crap proaspăt care prezenţa semne vizibile de alterare (ochii retractaţi în orbite şi burtă moale), produsul era expus la comercializare în afară datei limită de consum; scrumbie sărată, în vid, cu lichid în ambalaj, din cauza devidării, produsul având consistenţă moale şi miros nespecific; macrou cu arsuri de congelare, din cauza depozitării incorecte; conserve de “sardine în ulei natural” care aveau declarată, pe etichetă, o cantitate netă de 200 g şi un conţinut de peşte de 120 g, adică 60%, faţă de minim 70% prevăzut; conserve de ”sardine în ulei vegetal”, conform declaraţiilor de pe etichetă (ingrediente: sardinella gibosa 72%, apă, ulei soia 5.6%”), care în realitate aveau un conţinut de apă în jur de 22%, faţă de maximum 8% admis; file Pangasius cu glazură protectoare declarată de 20%, la care s-a determinat, după decongelare, o proporție de glazură de peste 28%; cod congelat, proveniență Spania, pe a cărui eticheta se declara glazură „0”, iar în urmă analizelor de laborator s-a determinat 4,99% glazură; produse preambalate etichetate incorect sau incomplet, fără menționarea tuturor ingredientelor și fără înscrierea datei durabilității minimale pe etichetă; utilizarea de denumiri improprii/ ențiuni menite a induce în eroare consumatorii (hering provienenta Norvegia, comercializat sub denumirea de scrumbie de Dunăre; baby hering proveniență Polonia, comercializat sub denumirea de oblet) sau şprot comercializat ca și hamsie.”, a mai transmis Paul Anghel