Țuica de la Bogați – în meniul unui restaurant cu stele Michelin din Berlin

de | 27.10.2024 20:00 | Județean, Din ediția tipărită, Lifestyle

Țuica este băutura tradițională românească, o licoare accesibilă, produsă din prune, preparată în orice gospodărie care are un alambic. Un antreprenor din Argeş a dovedit însă că țuica poate fi o adevărată Cenuşăreasă, iar dacă la noi este mai mult ignorată în zona HoReCa, la Berlin aceasta face parte din meniul unui restaurant de lux, cu stele Michelin.

Ce ne-a făcut mândri în ultima perioadă este faptul că acum suntem într-un restaurant de două stele Michelin la Berlin cu patru dintre sortimentele noastre. A fost cireaşa de pe tort să ni se ceară produsele acolo şi să le pună în barul lor. Mi se pare impresionat şi frumos ca distilate tradiţionale româneşti să fie într-un restaurant cu stele Michelin“, a povestit Irina Mărăşoiu, fondatoarea brandului Pater, pentru ZF Agropwer.

Țuica de prune Pater este produsă în comuna Bogați, chiar din fructele ce cresc în livezile de pe dealurile localității. Povestea acesteia, ca brand, începe în 2017, însă familia Mărășoiu, care deține afacerea, produce țuică de cinci generații.

Străbunicul a avut cazanul satu lui, bunicul a avut cazanul satului, tata a avut cazanul satului și produceam ţuică în gospodărie cu prune din livezile noastre, pe care le muncim noi. Acum, avem o distilerie artizanală. (…) Pater a apărut din pasiune și e povestea familiei noastre. Vrem să creștem brandul și sper să ajungă la băiatul meu și la nepoţii mei“, a întărit Irina Mărășoiu, în cadrul emisiunii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvania și Penny.

Primul produs din gama Pater a fost țuica de prune, iar în timp i s-au alăturat și alte sortimente, precum rachiu de pere, mure, gutui sau struguri și două tipuri de lichior de fructe, la fel de tradițional: mu rată și vișinată. Așa cum relatează „Ziarul Financiar”, Pater este un brand premium, nișat și nu este un brand ieftin.

Noi vrem să fim pe piaţa din România, vrem să edu căm consumatorul și oaspeţii restaurante lor care ne văd să ne guste. Ne-am con centrat foarte mult pe București, pentru că sunt aici și am putut să mă ocup personal de locaţii. Acum, produsele ajung și la Cluj, și la Constanţa, și la Iași, și la Timi șoara, Craiova sau Pitești. Este un distilat românesc, este tradiţional, trebuie să fie
respectat și poate să ajute la creșterea ideii de brand de ţară.“, a explicat Irina Mărășoiu, adăugând că, dacă un client, într un bar, dă 30-40 lei pe o băutură, poate să dea 40 lei și pe un pahar de țuică, ce nu trebuie să fie mai prejos decât whiskyul.

Produsele Pater au fost distribuite în marile lanțuri de restaurante, hoteluri, băcănii din București și la aeroportul Otopeni, iar treptat intră și pe zona HoReCa.

În clipa în care ai în restaurante coniac, rom, tequila, trebuie să fii conștient că toate ţările din care provin au investit foarte mult în această tradiţie. La noi, ţuica și rachiurile din fructe au fost lăsate la ideea de tradiţie“, a subliniat fondatoarea Pater, pentru ZF Agropower.

Fondatoarea Pater a mai declarat că anul 2024 a fost unul prielnic pentru producția de prune.

Pentru prunele din zona noastră (Argeș – n. red.) a fost extrem de bine. Tatăl meu este inginer horticol, se ocupă de toate livezile noastre și mi-a spus că 2024 a fost unul dintre cei mai buni ani din ultima perioadă pentru prune, chiar dacă condiţiile meteorologice nu au fost bune pentru celelalte culturi. Consumul de prune proaspete este sub 20% din producție, iar restul ajunge la țuică, însă, pentru că nu este produsă conform legii, de la autorizație la accize, agenții economici nu o pot valorifica.

Toţi vindeau băuturi din afară – spune Irina Mărășoiu despre perioada 2017, la nivel de restaurante – pentru că nu puteau să vândă băuturi produse la negru, produse care nu au analiză, nu au acciză, nu au timbru, căci își luau amenzi foarte mari. Este foarte greu să crești consumul de ţuică la restaurant și să înveţi consumatorul să guste, când nu ai suficient de multe produse în piaţă, pentru că peste 90% din producătorii de ţuică și rachiu din România nu sunt autorizaţi și nu pot vinde legal.“

 

Foto: ediția tipărită

 

Citiți, de asemenea, pe anchetaonline.ro:

Magazinul-simbol TEILOR s-a redeschis sub un nou concept arhitectural

<span style="color: #333333;font-size: 14pt">Articol scris de </span><a href="https://anchetaonline.ro/autor/sofia-paul/" target="_self">Sofia Paul</a>

Articol scris de Sofia Paul

Jurnalist cu peste 10 ani de experiență în presă pasionată de fotografie și călătorii.

Articole asemănătoare: