Dezbaterea stațiilor de autobuz! Avem toate detaliile proiectului: dimensiuni, dotări, bani!

de | 16.05.2023 23:30 | Administrație, Din ediția tipărită, Județean, Pitești, Știri

Anunțul făcut de către Primăria Pitești cu privire la montarea primei stații de autobuz din setul nou de 99 de stații care vor asigura infrastructura de așteptare a transportului public urban a creat o dezbatere mai mult decât… energică în spațiul online.

Pornind de la faptul că imaginile postate de Primărie cu montajul din zona blocurilor Coremi nu au fost însoțite de detalii suficiente (cum ar fi faptul că deocamdată este montat doar „scheletul”- bază, fără alte dotări), cetățenii au început un fel de sondaj pe Facebook, manifestându-și diferite îngrijorări sau nemulțumiri, în paralel și cu numeroase teorii specifice societății românești dezvoltate pe principiul „dincolo era mai ieftin/mai bine/mai frumos…”.  Așa se face că imaginile au creat, într-un final, o adevărată dezbatere publică, cu schimburi acide de păreri.

„Prea multă sticlă! Sigur vor fi sparte!”

Pe de-o parte, au apărut nemulțumirile:

Eu aș vrea să îi văd pe cei care au ales aceste stații că stau vara, când sunt temperaturile ridicate, toți, în aceeași stație pentru măcar 15 minute. Măcar o zi/săptamână.”, a comentat un cetățean îngrijorat că sticla folosită ca material de bază se va încinge.

Îngrijorarea sa a fost preluată și de alții, inclusiv cu referiri la riscul de spargere a respectivei sticle:

Parcă apărau mai bine de ploaie și soare cele vechi. Prin acestea parcă se va reflecta direct soarele, direct în ochi.” „Prea multă sticlă! Sigur vor fi sparte!”, au curs alte comentarii.

1. Postare autobuze

„Și de stat jos – din fier, cea mai proastă idee!”– s-a lansat altă teorie. „Pe băncile cu șezutul de metal nici nu poți sta iarna. La Târgoviște, au pus niște lemn peste.”, a fost aceasta întărită. „Foarte mulți dintre călătorii Publitrans sunt persoane în vârstă, care au nevoie SĂ STEA JOS când așteaptă până la 20 de minute (ca la microbuzul sătesc) după un autobuz.”, a venit alt comentariu.

Nici cu dimensiunea nu au fost toți fericiți:

Mă așteptam la stații ceva mai mari, pentru 10, 20 sau chiar 30 de persoane și închise complet, nu parțial!”, a comentat un cetățean care pare să confunde o stație de așteptare cu un adăpost public.

Îmi par foarte mici noile stații. Nu că cele vechi erau mai mari! La anumite ore ale zilei, stațiile de autobuz sunt pline. Câți oameni se pot adăposti sub ea când plouă?!? Că ele, fiind din geam sau ce material au folosit, nu ne feresc deloc de soare la vară. Deci tot mașina va rămâne de bază pe caniculă… atunci iar se va plânge lumea de semafoare și trafic aglomerat.”, s-a adăugat altă părere.

Alt tip de îngrijorări a vizat rezistența materialului și a designului în fața comportamentului deja ultracunoscut al unor cetățeni:

Oricum ar fi, la final tot ca o cocină vor arăta. Pline de afișe cu spectacole, pline de graffiti.”

vechile statii de autobuz (3)vechile statii de autobuz (4)

La polul opus acestor nemulțumiri, au intervenit (timid, că în spațiul online, dacă ai altă părere decât valul, riști să fii huiduit) câtiva cetățeni care au considerat că noile modele de stații sunt comparabile cu cele din marile orașe ale țării și din afară:

Mergeți la Cluj, Sibiu, Oradea și chiar prin Europa să vedeți că stațiile sunt fix ca cele ce vor fi montate în Pitești!”, a comentat un alt cetățean.

Fac pariu că, dacă se montau la noi stațiile din imaginea de jos, postarea era despre cele 4 locuri de stat jos și ce scandal o să provoace ele când este așteptat autobuzul de 20 de persoane. Cineva mai jos spunea că erau mai bune cele vechi, că în astea îți intră soarele în ochi!

 

Doamne ferește așa ceva! Cred că suntem cea mai nemultumită nație de pe Pământ. Când nu se face, de ce nu se face??? Când se face, îți intră soarele în ochi :)) Eu aștept niște poze după câteva luni să văd cam ce grijă au cetățenii urbei de aceste stații. Că de comentat suntem buni toți, dar încă aruncăm mucul de țigară pe jos!”, alege un alt piteștean să reacționeze la atmosfera, într-adevăr tipic românească, creată în această dezbatere.

 

Cristian Gentea: „Sunt stații identice cu cele din Cluj și din  marile orașe ale țării!ˮ

Acum, Doamne iartă-mă!, dacă se apucă unul să dea cu barosul în ele, se pot sparge! Altfel, nu prea văd cum, că sunt făcute din sticlă…”, reacționează primarul Cristian Gentea când îi prezentăm îngrijorările cetățenilor.

Noi oarecum am greșit când am postat imaginile de la montaj că nu am precizat că acolo este doar baza stației, că nu e finalizată, că nu are sistemul și echipamentele electrice și electronice cu care va fi prevăzută…, dar oamenii trebuie să înțeleagă, în primul rând, că aceste stații vor fi moderne și solide. Sunt stații identice cu cele din Cluj și din  marile orașe ale țării. Mai mult, ne-am raportat tot timpul și la modelele din celelalte țări. Eu, personal, am făcut fotografii pe unde am fost și am urmărit să avem același tip de facilități”, explică primarul.

3. Cristian Gentea

De mulțumit, e greu să mulțumești pe toată lumea. Eu, personal, nu am fost, de exemplu, fericit cu înălțimea la care este montată banca. Dacă o folosește un om bătrân, cu probleme de mobilitate, cum e mama mea, de exemplu, greu se mai poate ridica de acolo. Așa a apucat să fie proiectată și nimeni nu a văzut atunci. Dar, una peste alta, vor avea tot ce trebuie și totul va fi modern, cum vedem în afară. De exemplu, în stații vor exista totemuri cu ecrane interactive. Acestea pot fi folosite pentru publicitate, pentru promovarea unor informații sau evenimente publice ale Primăriei etc, tocmai ca să evităm lipirea de afișe și materiale de promovare care deteriorează amplasamentul. Toate aceste elemente sunt electronice și nu au fost încă instalate, de exemplu, pe stația montată la Coremi. E important ca cetățenii să știe că nu vorbim despre acea stație în forma ei finală.

 

Sunt stații care vor consta doar într-un totem, pentru că nu permite locul altceva. Sunt stații care vor avea o adâncime mai mică, cum este cea de la Muzeu, pentru că atât permite trotuarul, dar sunt și stații cu dimensiuni generoase și dotări suplimentare. De exemplu, sunt cele de la cap de linie care vor avea încorporate toalete și case de bilete.

 

De asemenea, fiecare stație va avea spațiu de afișaj pentru informațiile specifice respectivului traseu. Va fi exact ca în afară, adică se vor afișa informații de tipul: următorul autobuz este 7 și vine în 5 minute, următorul e 7B și vine în 7 minute…

 

Dacă tot vorbim de afară și de bănci, în cele mai multe stații din marile capitale ale lumii nu există bănci în stațiile de autobuz, din orice material ar fi putut fi ele făcute. Cel mult, sunt prevăzute niște bare metalice de sprijin, de care stai proptit”, explică, de asemenea, Cristian Gentea.

Între îngrijorările și obiecțiile cetățenilor și ce își propune Primăria să facă, stă ca bază proiectul, adică documentele oficiale și ceea ce urmează să vedem în teren. Având în vedere aceste dezbateri, precum și faptul că proiectul stațiilor de autobuz a fost mediatizat de-a lungul timpului, dar segmentat și fără detalii specifice întotdeauna, în contul întrebărilor ridicate de oameni, ne-am propus să prezentăm în această ediție „Anchetaˮ TOATE DETALIILE pe care piteștenii trebuie să le știe despre sistemul de stații de autobus care va fi implementat în muncipiul reședință de județ.

Vor fi modernizate 99 de stații, într-un contract de 4.000.000 euro

În primul rând, proiectul prevede modernizarea unui număr de 99 de stații de așteptare călători. 11 dintre acestea sunt situate în zona de protecție a monumentelor istorice.

Stațiile vor deservi rețeaua de transport public cu autobuze pe o lungime de aproximativ 47.10 km.

Cine face lucrarea? Executantul lucrărilor este o asociație  formată din  societățile   CSV  Infratech SRL  (ca lider)  și  Europan Prod SA, având ca terți susținători următoarele firme: SC Euromateria SRL, SC Globexterra SRL și subcontractanții  SC Mondo Com SRL, SC Sigma Mobility  Engineering SRL, SC Smart Services CNS SRL.

Cât costă? Valoarea contractului este de 20.216.633,92 de lei (inclusiv TVA), adică aproximativ 4 milioane de euro.

Prin împărțirea matematică a acestei sume la numărul de stații (respectiv 99), cetățenilor intrați în dezbaterea online le-a rezultat un cost mediu de 40.841 euro/stație.

În fapt, în valoarea totală a proiectului sunt incluse mai multe servicii (racordarea la rețeaua de energie electrică, racordarea la rețeaua de internet) și mai multe „produse” (stații de bilete, toalete, panouri de informare, panouri digitale interactive, camere video, puncte multi USB, etc.)  ce urmează a fi instalate.

De asemenea, valoarea per stație depinde de modelul acesteia, de dimensiuni și dotări, pentru că vorbim despre minimum trei modele de stații ce urmează a fi montate.

Prima pusă în teren, cea din zona Coremi, face parte din modelul numit Modul 10, respectiv o stație de 4,58 x 0,86 m, căreia urmează să îi fie implementate dotările.

Ce se va face în cadrul proiectului?

» Modernizarea a 99 de stații de așteptare călători.

» Amenajarea a 20 (16+4) puncte de vânzare bilete în stații – activitățile comerciale din stații vor fi doar pentru vânzarea titlurilor de călătorie și a abonamentelor; punctele de vânzare vor fi racordate la electricitate și internet.

» Amenajarea de grupuri sanitare în stațiile cap de linie – Războieni, Găvana, Doja și Trivale.

» Dotarea cu două panouri laterale pentru informarea călătorilor (afișarea timpilor de sosire în stații și a hărții traseelor de transport).

» Dotarea, în funcție de amplasament, cu un panou interactiv digital, pentru 25 de stații, pentru afișarea informațiilor legate de serviciile de transport în comun, prețuri titluri de călătorie, hartă interactivă etc. (respectivele stații vor fi dotate cu internet WiFi).

» Dotarea cu un punct de acces multi USB pentru încărcarea bateriei dispozitivelor mobile, încorporat într-un panou informativ (afișare oră, vreme).

» Stațiile vor fi echipate cu locuri pentru stat jos, din profile metalice galvanizate și dimensionate corespunzător.

» Stațiile vor fi adaptate pentru persoanele cu dizabilități, dotate cu benzi tactile conform specificațiilor normelor în vigoare.

» Stațiile vor fi racordate la rețeaua de electricitate.

Stațiile amenajate cu punct de vânzare bilete și grup sanitar vor fi conectate la internet.

» Dotarea stațiilor cu camere video de supraveghere.

» Dotarea cu un element semnal, panou de afișare a denumirii stației.

» Coșuri de gunoi.

NOI LINII DE TRANSPORT. De asemenea, în cadrul proiectului este prevăzut un al doilea obiectiv care urmărește optimizarea traseelor de transport public local de călători, care în prezent sunt în număr de 19 și însumează 276,90 km, prin introducerea a trei linii noi (șase stații noi), aflate pe raza teritorial-administrativă a municipiului Pitești. Acestea vor fi împărțite în trei categorii, în funcție de amplasare și dimensionare: două stații fără panouri laterale, amplasate în zonele unde lățimea  trotuarului nu este suficientă, o stație cu panouri laterale (modul standard) și trei stații semnalizate cu totem, în zonele unde spațiul nu permite amplasarea unei stații de așteptare. Stațiile propuse spre înființare vor fi amplasate pe traseul ce face conexiunea între Bd. I.C. Brătianu și strada Depozitelor.

Cât durează? Contractul este semnat pentru  o durată de 15 luni și ar trebui, oficial, să se termine în luna mai a anului viitor. Ca urmare a presiunilor puse de administrația locală, firmele responsabile de implementare și-au asumat un calendar mai accelerat, astfel încât toate stațiile să fie montate până în decembrie anul curent.

Ne-au promis că pun minimum 10 stații pe lună, dar la un moment dat accelerează ritmul. Chiar dacă, în fapt, contractul se termină anul viitor, în luna mai, am tras de ei să ne asigurăm că vor decala termenul până în decembrie anul acesta. În consecință, au făcut un program, un grafic pentru montarea stațiilor și, de exemplu, în luna iunie vor pune 20 de stații. Noi vrem ca până în decembrie să avem gata tot.”, ne-a declarat primarul Piteștiului.

Ce tipuri de stații vor fi montate în Pitești?

Conform tabelului oficial al proiectului pus la dispoziție de către Primăria Pitești, cele 99 de stații care urmează să fie modernizate au mai multe tipuri de modele, numite în fapt module.

Noile statii de autobuz (1)Noile statii de autobuz (2)

▼ Astfel, cele mai multe stații (23 dintre ele) vor avea dimensiunea de 4,58 x 0,86 m, adică dimensiunile celei montate prima la Coremi.
▼ La fel de numeroase, tot 23 la număr, sunt cele care se încadrează în dimensiunea de 4,58 x 0,61 m.

▼ Puțin mai mare, respectiv de 4,88 x 1,60 m va fi stația de la Spitalul Militar, în direcția de mers spre Arpechim.

Cele mai generoase stații în ceea ce privește dimensiunile vor deservi, așa cum era previzibil, cele mai aglomerate zone de așteptare ale mijloacelor de transport în comun.

▼ Stația cu spațiul cel mai amplu se va amplasa la capătul de linie din Războieni și va avea peste 12 m lungime, cu o adâncime de 1,60.

▼ 11 stații mari, de 9,38 lungime (cu aceeași adâncime de 1,60 m) vor deservi următoarele zone de așteptare a autobuzelor:

» Prundu, Complexul II 1, în direcția spre Bascov
» Casa Cărții, în direcția spre Bascov
» Teatrul „Alexandru Davilaˮ, în direcția spre Bascov
» Kaufland Nord, în direcția spre Arpechim
» Dedeman 1, în direcția spre Arpechim
» Piața Găvana 1, în direcția de coborâre spre Nicolae Bălcescu
» Trivale Complex 1, în direcția spre centru
» Trivale Complex II 1, în direcția spre centru
» Piața Traian, în direcția spre Bulevardul Eroilor
» Comisariat 2, în direcția spre ieșire din Pitești
» Complex Craiovei 1, în direcția spre centru

▼ Tot peste 9 metri vor avea și modelele de stații specifice capetelor de linie, cele din categoria Modul 2, care urmează a fi amplasate în Găvana – cap de linie, Trivale – cap de linie și Gheorghe Doja – cap de linie.

▼ Stații de 7,58 m cu adâncime de 0,86 sau 0,61 m urmează să fie montate la Gară Sud (în direcția de mers spre Bascov), Gară Nord (în direcția de mers spre Bascov), Autogară Nord (în direcția de mers spre Arpechim), Exercițiu 1 (în direcția de mers spre Bulevardul Eroilor), Exercițiu 2 (în direcția de mers spre ieșirea din Pitești), Comisariat (în direcția de mers spre centru) și la Complex Craiovei 2 (în direcția de mers spre ieșirea din Pitești).

▼ Două stații de  6,38 x 1,60 (Modul 7) sunt prevăzute pentru Prundu Complex I 1 (în direcția de mers spre Bascov) și pentru Gară Nord 1 (în direcția de mers spre Arpechim).

În numeroase puncte, unde spațiul este redus, locația destinată așteptării autobuzelor va fi marcată doar prin totemuri (asemănătoare celor din centrele urbane aglomerate ale Europei) care semnalizează poziția.

Designul stațiilor seamănă mult cu cel din marile orașe ale României

Legat de aspectul stațiilor și elementele de funcționalitate (panouri de informare, panouri interactive, marcaje, Wi-Fi, puncte de încărcate USB etc.) acestea sunt, la o primă vedere, comparabile cu toate modele de stații noi implementate în România, dar și cu stațiile de autobuz pe care le vedem de câte ori călătorim în afară.

Legat de spațiile alocate, această comparație cu afară trebuie tot timpul raportată la numărul de locuitori și de turiști aferent fiecărui oraș. Londra, de exemplu, are 9,5 milioane de locuitori și câteva milioane de turiști anual, iar Parisul are peste 11 milioane de locuitori și, de asemenea, câteva milioane de turiști.

Desigur, opiniile legate de design sau funcționalitate sunt întotdeauna o chestie care ține fie de gusturile fiecăruia, fie de nevoile specifice fiecăruia (raportat la vârstă, număr de deplasări, nevoi speciale etc).

Prezentăm în cele ce urmează, cu titlu de comparație, imagini ale stațiilor de autobuz din câteva mari orașe din România și din afară.

Sibiu

Sibiu

Cluj

Cluj

Oradea

Oradea

Bucuresti

București

Londra

Londra

Paris

Paris

Roma Termini (Gara centrala)

Roma Termini (Gara centrala)

Eindhoven

Eindhoven

Viena

Viena

Haga

Haga

 

 


Citiți, de asemenea, pe anchetaonline.ro

<span style="color: #333333;font-size: 14pt">Articol scris de </span><a href="https://anchetaonline.ro/autor/dana-andrei/" target="_self">Dana Andrei</a>

Articol scris de Dana Andrei

Editor și autor de content media, cu experiență în presa online, PR și în promovare social media. Absolvent al Facultății de Jurnalism și Comunicare.

Articole asemănătoare: