Notarul Burcea a dat în judecată Colegiul „Brătianu” pentru că i-a scăzut fiului său nota la purtare

de | 20.09.2023 20:30 | Din ediția tipărită, Importante, Lifestyle, Pitești

► Tată al unui elev de clasa a VI-a care i-a speriat, deopotrivă, pe profesori, pe colegi şi pe părinţii acestora, Marius Burcea vrea anularea sancţiunii aplicate fiului său la finalul anului şcolar 2022-2023 şi cere în instanţă daune morale de 50.000 lei.

► Acuzaţii de violenţă fizică şi verbală extremă şi o stare tensionată la nivelul celui mai prestigios colegiu din judeţ! Cum s-a ajuns la această situaţie, ce s-a făcut până acum pentru dezamorsarea situaţiei şi ce soluţii propun specialiştii?

Violenţa în rândul elevilor reprezintă un fenomen care a escaladat într-un ritm îngrijorător, atingând cote alarmante în ultimii ani. Cauzele sunt multiple: de la părinţi care eşuează în „meseria” de a-şi educa propriii copii la un sistem educaţional incapabil să gestioneze situaţii-problemă, de la legi făcute pe genunchi la tentaţii precum alcool, droguri sau jocuri de noroc pe care tinerii le descoperă chiar la colţul şcolii, de la trăsături de personalitate care denotă o predispoziţie spre acte de violenţă la anturaje dubioase etc. Şi, din nefericire, vârsta copiilor care comit acte de violenţă este din ce în ce mai fragedă.

Colegiul Naţional „I.C. Brătianu” se poate lăuda cu cele mai bune rezultate atât la examenele naţionale, la admiterea absolvenţilor la facultate, cât şi la olimpiadele şcolare şi internaţionale. Dincolo de performanţele educaţionale, care nu pot fi contestate de nimeni, colegiul s-a confruntat şi el în ultimii ani cu cazuri de violenţă, sancţiunile constând de obicei fie într-o banală mustrare consemnată într-un proces-verbal, fie în scăderea notei la purtare.

O notă scăzută la purtare a adus însă prestigiosului colegiu un proces în care tatăl elevului amendat, nimeni altul decât notarul Marius Burcea, cere nu numai anularea sancţiunii aplicate fiului său, ci şi daune morale substanțiale! Culmea este că tânărul acuzat că a scos peri albi atât colegilor, cât şi profesorilor nu este elev de liceu, ci de… gimnaziu!

► Un elev de clasa a VI-a a pus pe jar cel mai prestigios liceu din judeţ

În anul şcolar trecut, în clasa a VI-a (actuala clasă a VII-a), clasă formată printr-un examen destul de riguros, mai mulţi elevi s-au plâns că ar fi fost agresaţi în repetate rânduri atât verbal, cât şi fizic de către un coleg de clasă. Incidentele reclamate, fie că acestea s-ar fi petrecut în sala de clasă, în curtea sau în toaleta liceului i-au şocat pe părinţi şi profesori.

Astfel, colegii l-au acuzat pe băiat că ar folosi la adresa lor un limbaj de o vulgaritate extremă, aproape de neimaginat pentru un copil de 12-13 ani, actele de violenţă verbală fiind uneori însoţite şi de gesturi mai mult decât nepotrivite, unele din categoria celor obscene, dar şi de agresiuni care s-ar fi soldat cu rănirea destul de serioasă a unei colege – după cum afirmă surse din cadrul unităţii de învăţământ.

Situaţia a devenit extrem de tensionată cu atât mai mult, cu cât, potrivit aceloraşi surse, unele dintre incidente ar fi avut loc chiar în timpul orelor de curs, cu profesorul în clasă. Faptul că profesorii de la „Brătianu” au început să fugă ca dracul de tămâie de clasa respectivă, care a schimbat până acum trei diriginţi, vorbeşte de la sine.

Aşa cum era şi normal, şcoala a sesizat părinţii elevului reclamat. Din păcate, ceea ce trebuia să fie un efort conjugat de identificare şi aplicare a unei soluţii s-a transformat într-un război între părinţi şi şcoală!

Aşa cum prevede şi legislaţia, fiecare abatere a elevului considerată mai gravă a fost consemnată în procese-verbale întocmite de consiliul clasei, conform procedurii operaţionale privind sancţionarea elevilor.

► Părinții celorlalți copii au cerut sprijinul DGASPC-ului

Simțind că reacția Colegiului nu este suficient de fermă și eficientă, mai mulți părinți ai căror copii se declaraseră afectați grav de comportamentul elevului cu pricina s-au adresat DGASPC (Direcția Generală pentru Asistență Socială și Protecția Copilului), solicitând intervenția acestei structuri-mamut, specializate în cazurile de abuz împotriva minorilor, pentru rezolvarea situației.

Deși cazul era atipic, reprezentanții DGASPC Argeş au demarat propriile proceduri, vorbind atât cu părinții care au reclamat, cât și cu tatăl băiatului și cadrele didactice. Au rezultat, în timpul verificărilor DGASPC, aceleași sesizări ale unor situații absurde pentru vârsta și locul respectiv, ale unor comportamente de o violență fizică și verbală deosebită. Părinții care au reclamat au cerut măsuri drastice pentru protecția copiilor lor, în vreme ce – potrivit surselor noastre – tatăl băiatului ar fi negat întreaga situație, invocând coalizarea unor forțe dintr-o anumită categorie socială împotriva fiului său și dând asigurări că acesta beneficiază de întregul suport psihic din partea familiei, dar şi al specialiștilor.

Cadrele didactice s-au dovedit, în întâlnirea cu psihologii DGASPC, la fel de impactate emoțional, unii profesori lăsând de înțeles că ar face orice ca să nu mai predea la clasa în care este tânărul, amenințând inclusiv cu plecarea din liceu. Întrucât unitatea a reacționat prezentând planuri antibullying și proceduri,  verificările DGASPC s-au finalizat prin recomandarea de a se solicita sprijinul și implicarea Inspectoratului Școlar, dar și aplicarea cu strictețe a tuturor pașilor prevăzuți în hârtii, dar nepuși în practică.

„Cazul de la Brătianu a ajuns şi în atenţia noastră, s-a făcut o serie de verificări interinstituţionale, s-au creat nişte grupuri de lucru şi cu reprezentanţi ai Inspectoratului Şcolar, şi cu Biroul de Siguranţă Şcolară şi cu CJRAE prin Centrul de Asistenţă Psihopedagogică, şi cu conducerea şcolii şi, pentru că era finalul anului şcolar, s-a propus întocmirea unui plan prin care să se deruleze nişte activităţi de consiliere individuală şi de grup la nivelul şcolii, prin implicarea unor specialişti psihologi şi psihopedagogi.

Acest plan se întocmeşte de către o comisie de prevenire a faptelor de violenţă din cadrul colegiului, care are responsabilitatea elaborării unor astfel de documente. Noi ne manifestăm disponibilitatea prin punerea la dispoziţie a specialiştilor noştri, pentru participarea la aceste întâlniri de grup ale copiilor din clasa respectivă sau ale părinţilor acestora, astfel încât să se identifice soluţiile de dezamorsare a problemelor de acolo.” – ne-a declarat Iuliana Matei, director general adjunct al DGASPC Argeş care coordonează activitatea instituţiei în domeniul protecţiei copilului.

► Consiliul de administrație a decis: capacul pe oală – cea mai proastă strategie

Sfârșitul anului școlar anterior a adus – în această speță complicată – inclusiv o convocare a Consiliului de administrație al colegiului, cu participarea tuturor factorilor de decizie, inclusiv a reprezentanților Consiliului Local şi ai Primăriei Pitești.

Întâlnirea a avut loc ca urmare a solicitării exprese a tatălui nemulțumit, prin care acesta ar fi cerut conducerii de la „Brătianu” să anunțe Consiliul de administrație asupra riscului unor consecințe legale dacă se persistă în demersul de sancționare a fiului său, prin scăderea notei la purtare.

În fața Consiliului de administrație, directorul Florica Dumitru s-a văzut nevoită să pună toate datele pe masă, de la mărturii ale elevilor și cadrelor didactice până la procesele-verbale întocmite de-a lungul timpului. Cu șoc și groază au luat act cei prezenți de situația expusă, neînțelegând de ce conducerea respectatei unități de învățământ a ales până atunci să țină problema cu „capacul pe oală” și să cedeze oarecum la presiunile exercitate de părinte, prin numeroase intervenții de natură… avocățească.

S-a stabilit, printre altele, că este extrem de nesănătos să se încurajeze – prin lipsă de reacție – asemenea comportamente și să se riște ajungerea la episoade mult mai grave. „Ne trezim mâine-poimâine că îl bagă pe unul în spital sau violează o fată în WC și cum explicăm faptul că nu am făcut nimic?”, ar fi fost sintetizată plastic îngrijorarea majoră a celor prezenți care au concluzionat că reputația Colegiului este mai bine apărată prin măsuri ferme și grijă față de ceilalți elevi decât prin încercarea de a ascunde o asemenea situație izolată, dar gravă.

Concluzia Consiliului de administrație? Se merge mai departe cu sancțiunile legale, inclusiv prin asumarea riscului ca tatăl să-și ducă la capăt amenințările și să dea în judecată Colegiul. Ceea ce s-a şi întâmplat cu doar câteva zile înainte ca noul an şcolar să înceapă.

► Marius Burcea: „Chiar vreau să lăsăm organele care sunt îndreptăţite să facă lumină”

Pe 8 septembrie 2023, Marius Burcea a depus la Tribunalul Argeş o acţiune în instanţă împotriva Colegiului Naţional „I.C. Brătianu”, prin care solicită anularea tuturor proceselor-verbale şi a unui raport, documente care au stat la baza scăderii notei la purtare a fiului său la finalul anului şcolar 2022-2023. Mai mult decât atât, notarul solicită prestigiosului colegiu şi daune morale consistente, în valoare de 50.000 de lei.

Contactat de redactorii „Ancheta”, notarul Marius Burcea, tatăl elevului sancţionat cu scăderea notei la purtare şi care a dat în judecată Colegiul „Brătianu”, a fost destul de rezervat în declaraţii:

Nu am absolut nimic de comentat. Chiar vreau să lăsăm organele care sunt îndreptăţite să facă lumină. Urmăriţi cu atenţie! Eu nu am ce să comentez în situaţia asta. Este un proces public, care poate să fie urmărit atât de către public, cât şi de dumneavoastră ca ziarişti. Oricine are dreptul la apărare şi noi am decis să apelăm la acest drept.”

► Directoarea colegiului: „Am fost ameninţaţi că această clasă se va goli”

Florica Dumitru director Bratianu

Conducerea unităţii de învăţământ a aflat de la redactorii „Ancheta” de acţiunea în instanţă a notarului Marius Burcea. Directorul liceului, prof. Florica Dumitru, afirmă că s-au respectat toţi paşii conform metodologiei prevăzute de legislaţie în ceea ce priveşte scăderea notei la purtare şi vorbeşte de o stare de tensiune inclusiv la nivelul corpului profesoral.

Nu ştiam de această acţiune, acum aflu de la dumneavoastră. Şcoala nu a fost înştiinţată. Vă daţi seama că orice profesor care este pus într-o astfel de situaţie şi-ar dori să predea la alte clase, dacă ar avea această posibilitate, unde nu se confruntă cu astfel de probleme.

Deşi, din cauza acestei situaţii, am fost ameninţaţi că această clasă se va goli şi că vor pleca foarte mulţi elevi, iată că am început toamna fără să plece cineva din această clasă – nici cei care sunt catalogaţi drept agresori, nici cei care se consideră victime ale unor agresiuni. Primele zile au fost chiar extrem de liniştite şi sunt şi profesori noi la clasă care au ieșit de la ore încântaţi. Poate că a mai trecut o vară, poate şi ei s-au mai maturizat. Poate că, văzând că au fost aplicate mai multe sancţiuni – unele cu notă la purtare, altele cu avertisment – i-a mai temperat.”, afirmă managerul unităţii de învăţământ.

Florica Dumitru mai spune că liceul a oferit familiei posibilitatea consilierii elevului din partea şcolii, propunere iniţial acceptată de tată. După câteva ore însă acesta a comunicat telefonic că renunţă la acceptul dat, ulterior semnând şi o cerere scrisă în acest sens prin care a declarat că nu este de acord cu consilierea din partea şcolii şi că elevul este consiliat în particular.

Atunci când părintele se consideră avocat şi cel mai important factor din procesul educativ, sigur şcoala devine subjugată. Cred că aici este lupta cea mai mare pe care o duce şcoala: nu cu elevii – pentru că elevii pot fi modelaţi, pot fi disciplinaţi -, ci cu unii părinţi. Toţi cer ca şcoala să fie exemplară, dar nu cumva să fie copilul lor exemplul!” – concluzionează directoarea Colegiului „Brătianu”.

►Dumitru Tudosoiu: „Rolul judecătorilor va fi determinant!”

dumitru tudosoiu

Firește că Inspectoratul Școlar Argeș nu este străin de acest caz extrem din interiorul Colegiului „I.C. Brătianu”, inspectorul general fiind informat atât în această calitate, cât și în cea de profesor al respectivului colegiu și de părinte al unui dintre colegii elevului acuzat că ar cauza atâtea probleme.

De altfel, fiul lui Dumitru Tudosoiu și alți băieți ar fi fost, la începutul ciclului gimnazial, prieteni cu băiatul respectiv, dar s-au rupt total în momentul în care lucrurile și comportamentele au escaladat, ceea ce ar fi declanșat și o vendetă a tatălui-notar împotriva inspectorului general.

Contactat de către redactorii „Ancheta”, Dumitru Tudosoiu ne-a declarat că, din perspectiva ISJ, odată ajunsă în instanță această speță, este sănătos și bine ca judecătorii să tranșeze situația:

Este contextul în care conducerea Colegiului are datoria să facă dovada tuturor faptelor pentru care s-a luat decizia sancționării respectivului elev cu scăderea notei la purtare, urmând ca judecătorii să decidă corectitudinea aplicării acestor măsuri. Intrăm, din păcate, într-o altă etapă a acestei situații neobișnuite, iar rolul judecătorilor va fi determinant.”

De altfel, de foarte mult timp, reprezentanții Inspectoratului vorbesc despre drepturile extrem de numeroase și ferme pe care le au elevii și părinții în sistemul de învățământ românesc, drepturi într-un dezechilibru total cu pârghiile și procedurile pe care le au școlile la îndemână, cu titlul de sancțiuni, atunci când se văd nevoite să gestioneze astfel de probleme.

► Iuliana Matei, DGASPC: „Primii care trebuie consiliaţi sunt părinţii”

iuliana matei

Soluţia ar fi, potrivit specialistului Iuliana Matei, directorul adjunct al DGASPC, tot la părinţi:

Până la urmă trebuie avut în vedere că orice copil are dreptul la educaţie şi toţi adulţii – fie ei părinţi, fie ei specialişti – să facă tot posibilul pentru a menţine acea coeziune de grup şi să nu încercăm să găsim ce facem împotriva unui copil, ci ce facem pentru un copil şi pentru un grup de copii. Părinţii – şi cei ai copilului respectiv, şi cei ai colegilor acestuia – trebuie să aibă această iniţiativă de a face întâlniri de grup la nivelul şcolii şi împreună să găsească nişte soluţii ca ei să coopereze, astfel încât prin exemplul lor de bună înţelegere să-i determine și pe copiii lor să se înţeleagă.

Cred că aşa ar trebui să se înceapă, cu întâlnirile cu părinţii, pentru că până la urmă primii care trebuie consiliaţi sunt părinţii. Copiii ştiţi cum sunt: acum se ceartă, a doua zi se împacă, nu ştiu să ţină ranchiună, în schimb, părinţii rămân certaţi.

Şi, atunci, cred că acolo trebuie mai degrabă mers, în primul rând, pe consilierea parentală, inclusiv cu cooptarea tuturor celorlalte instituții: Biroul de Siguranţă Şcolară, CJRAE, ISJ, noi… Pot apela la Colegiul Psihologilor, că au psihologi, psihopedagogi, deci s-ar putea găsi soluţii astfel încât şi părinţii să beneficieze de consiliere de grup pentru a şti cum abordează problema copiilor lor în ansamblu.” – concluzionează Iuliana Matei.

Citiţi, de asemenea, pe anchetaonline.ro:

Ancheta DNA la DGASPC: S-au achiziționat case construite anterior licitației, fix după specificațiile caietului de sarcini!

 

<span style="color: #333333;font-size: 14pt">Articol scris de </span><a href="https://anchetaonline.ro/autor/nadia-ciochina/" target="_self">Nadia Ciochina</a>

Articol scris de Nadia Ciochina

Jurnalist de investigații și editor, cu 19 experiență în presă, autor și coordonator pentru numeroase proiecte media.

Articole asemănătoare:

Ultimele articole