RABLA 2022 Pitești: bani nerecuperați de dealeri și termene enorme pentru mașini!

de | 08.04.2022 00:20 | Economic, Pitești, Știri

  • De vineri, 1 aprilie, a început cea de-a treia sesiune de înscriere în programele Rabla Clasic şi Rabla Plus. Programul Rabla Clasic are alocat un buget de 17.500.000 lei pentru această etapă, iar Rabla Plus beneficiază de suma de 26.500.000 lei. Bugetul disponibil pentru etapele anterioare s-a terminat în timp record.

 

Rabla masini noi

 

  • A fost un fel de competiție între dealeri: care introduce mai repede dosarele în sistem.
  • Deși statul a anunțat că anul acesta bugetul va fi unul record, mulți dealeri auto nu și-au recuperat banii aferenți programului Rabla nici măcar pentru lunile aferente anului trecut. Aceștia reclamă fie sistemul impredictibil, fie lipsa de constanță, fie recuperarea lentă a banilor. 

 


Liviu Licaciu, managerul Auto Palermo: Am bani de recuperat pe programul Rabla Plus din octombrie, anul trecut

Liviu Licaciu

Liviu Licaciu, managerul Auto Palermo (unic distribuitor autorizat al mărcilor Fiat, Alfa Romeo, Jeep și Fiat Professional în județul Argeș) susține că programul Rabla este unul extrem de util pentru că impulsionează achiziționarea de mașini noi și, în paralel, curăță piața de rable.

Din păcate, însă, statul nu este un gestionar prea strălucit, lucru deloc surprinzător. Despre problemele cu care se confruntă piața dealerilor auto, vă invităm să aflați în interviul de mai jos:

» Înțeleg că Programul Rabla a creat ceva probleme anul acesta…

Nu cred că sunt singurul care a întâmpinat probleme. Este vorba de modul de organizare al sistemului în sine. Dacă tot faci atâta reclamă și tam-tam că demarezi programul Rabla, ar fi bine ca acesta să și dureze. Nu poți să pleci cu mărunțiș la drum… În fiecare an se fac alocări și relocări de fonduri: este Rabla Clasic pentru mașinile normale și Rabla Plus pentru mașinile plug-in, hibrid sau electrice. În funcție de cum se orientează piața, pot să facă relocări dintr-un fond în celălalt sau să vină cu suplimentare de fonduri. Partea proastă, anul aceasta, este că în prima fază fondul a fost foarte mic, s-a epuizat în șapte zil e.

» Cum au stat lucrurile anii anteriori?

Programul Rabla este unul multianual, pe cinci ani, începând din 2020, fragmentat cu buget, pe fiecare an. Programul acesta a pornit cu niște reguli care au fost modificate pe parcurs. Anul trecut, puteai să-ți iei o mașină cu o singură rablă și primeai un voucher de 7.500 de lei. Apoi, în funcție de mașina pe care doreai să o achiziționezi, puteai să mai primești eco-tichete. Anul acesta s-a modificat modificarea: pentru o mașină veche primești 6.000 de lei, dar poți să folosești două mașini vechi pentru achiziționarea unei mașini noi.

» Cum apreciați această schimbare?

În ceea ce privește programul, măsura e bună, pentru că scoate cât mai multe rable de pe piață. Întrebarea este: câți dintre proprietari au două rable?

A doua alocare a durat două ore, banii s-au epuizat imediat!

» Achiziționezi una de pe piața rablelor…

Românul e inventiv și a creat o piață paralelă a tichetelor. Ajung să aibă valoare rablele acum. Dai 2.500 sau 3000 de lei pe una, dar ajungi să nu mai rămâi cu mulți bani din cei 6.000 de lei. Dar, în fine, s-au schimbat regulile în timpul jocului, lumea a înțeles de ce, ne mobilizăm, începe programul: într-o săptămână s-au epuizat fondurile!

» Multe cereri sau fonduri insuficiente?

În aplicația în care suntem autorizați vedem ce fonduri sunt disponibile pentru fiecare program și pentru fiecare tip de tichet. Aceasta este singura informație pe care o avem. AFM-ul mai face câte un comunicat de presă, dar dacă îmi spune azi că mâine alocă 100 de milioane de lei, posibil ca aceștia să ajungă câteva ore. A doua alocare a durat două ore, banii s-au epuizat imediat! Este o lipsă de consecvență. Ar putea să ne spună: avem 5 miliarde de lei pe care îi împărțim în patru tranșe trimestriale și atunci poți face niște previziuni. Eu, ca dealer, nu produc mașina într-o zi.

În condițiile actuale de criză de diverse componente, situația este și mai complicată; nu știu dacă mașina vine într-o lună sau într-un an. Ca să promit clientului o mașină și să intru și în program, trebuie să am o previziune de fabricație, una de livrare. Omul vine, dar… ai fonduri? Nu știu, poate se alocă săptămâna viitoare… Sunt o mulțime de incertitudini. Dacă statul, care ar fi trebui să fie cel care organizează toată treaba, pune presiune pe piață prin incertitudinea fondurilor, nu prea putem să ne descurcăm.

» Anul trecut cum au stat lucrurile din acest punct de vedere?

Anul trecut a fost destul de în regulă, au fost fonduri cumva suficiente sau măcar la limită până târziu, spre toamnă. Dar nici atunci nu am avut o imagine clară asupra bugetului. Așa funcționează sistemul: în principiu statul alocă niște bani, dar banii sunt ai dealerului, pentru că eu, dealerul, suport banii, și apoi, la sfârșitul lunii, fac o cerere de decontare și statul îmi dă banii când are bani. Statul alocă pe hârtie niște fonduri.

» Iar noi, dacă întârziem cu dările, ne trezim cu popriri pe cont…

Da, și mai rămânem și cu diverse sechele. De exemplu, la ora asta, am bani de recuperat pe programul Rabla Plus din octombrie anul trecut. Cred că nu sunt singurul dealer din țară în situația asta. Noi suntem un caz fericit, deoarece în luna aceea nu am vândut decât două mașini electrice, dar 45.000 de lei pe bucată înseamnă 90.000 de lei. Alții poate au 9 milioane de lei de încasat și lucrează majoritatea cu bani împrumutați.

Dacă începem să facem socoteala cât am plătit la bancă, s-ar putea să nu ne iasă socoteala prea bine. Dacă luăm Piteștiul, unde trăim cu toții, în afară de Lamborghini sau Ferrari, sunt reprezentate aproape toate mărcile și toți vând prin Programul Rabla. Gândiți-vă la Citroen, Ford, care au turisme de volum cu cotă de piață mare, ce înseamnă să aștepte banii de la Rabla?!

Altfel, Programul Rabla este un program foarte bun, care asigură o conformitate, o înlocuire a unui parc învechit, doar că până la Dumnezeu ne judecă sfinții. Dacă programul e bun, dar noi stăm în așteptare să ne vină niște bănuți… Nu mai spun că nu poți face o previziune nici pentru un plan de marketing și publicitate.

Eu, dacă promovez un produs cu un preț prin Programul Rabla, cititorii vor lua informația ca fiind veridică și mă vor contacta. Iar eu o să le spun… ce? Stați să vină statul să vedem când ne dă niște bănuți? Nu ne vor lua puțin de mincinoși? De aceea spuneam că statul transferă o incertitudine mare asupra a tot ceea ce se întâmplă, prin inconsevență.

» Cum mai merge piața în 2022?

La ora asta, piața este în scădere. Toată lumea așteaptă să vadă ce se întâmplă. Avem clienți care poate aveau și contractele de finanțare aprobate prin programul Rabla și au amânat achiziția pe un termen definit.

» Este în cădere în cap sau căderea este mai lină?

În funcție de sector. Dacă vorbim de turisme obișnuite, omul de rând își face socotelile lui. Dacă vorbim de mașinile din clasa Premium, e altă socoteală. Eu constat că la sectorul LCV (n.r. vehicule comerciale până în 3,5 tone) este scăderea cea mai mare. LCV-urile sunt cărăușii Europei. Piața este importantă pentru noi. România este în top în ceea ce privește transporturile LCV.

Românii văd că sunt ocupați cu statul la coadă, nu cu făcutul scandal

» Înțeleg că prețul combustibilului a descurajat apetitul multor transportatori…

Când în România prețul a ajuns, într-o noapte, de la 6,4 lei, la 8 lei, iar românul zice… bine că nu e 11 lei, ce poți să mai spui?! Asta este lumea în care trăim! Nu există nicio susținere materială pentru acest preț, din punctul meu de vedere. Acum șase ani, barilul de petrol era 147 de dolari și motorina în România era 3,5 lei, iar acum barilul de petrol este 139 de dolari, iar motorina este 8,4 lei!

» Cum explicați minunea?

Poți să găsești o explicație pentru o creștere de 50%, adică să fie undeva la 5,5 lei, așa cum a fost acum doi ani, în pandemie. Am văzut tam-tam mare la televizor că autoritățile statului au dat amenzi de 100.000 de lei la nu-știu-ce rețea de benzinării. 100.000 de lei îi fac într-o secundă

» Poți impune un preț pe o piață liberă?

Dacă am avea două stații PECO alăturate și ne vedem la o cafea și decidem că diseară mărim prețul la combustibil la 10 lei, că n-are lumea de unde să ia din altă parte, se supără cineva? Cel mult se supără pe moment, după care spune… asta e, bine că nu e 11 lei! Eu așa văd, o înțelegere tacită de care se bucură inclusiv statul.

Din prețul acesta mare încasează TVA, accize și impozite, așa că o lasă puțin în coadă de pește, până s-o supăra cineva, dacă se supără… Românii văd că sunt ocupați cu statul la coadă, nu cu reacționatul.

Benzinarii sunt fericiți că fac rezerve serioase în caz că se strâmbă ceva și pe la noi și toată lumea e fericită, numai consumatorul scoate bani din buzunar, în mod tăcut. Foarte curios! Înțeleg că și în Germania s-a ajuns la prețul de 2,2 euro la pompă, adică mai scump decât la noi. Sunt câțiva producători mondiali, rețelele mari care fac prețul peste tot. Diferența este că în România nu avem salarii ca în Germania.

» În Ungaria a fost plafonat prețul…

Este plafonat la 1,3 euro, dar ai o mică-mare problemă: nu îți dau decât 5 litri la o alimentare. Adică trebuie să te muți cu mașina de la un operator la altul. Un ajutor substanțial din partea statului are și un revers al medaliei. Oricum, plafonarea este pentru consumatorul casnic, nu pentru transportatori.

» Și uite așa, plafonat în Ungaria, MOL, spre exemplu, își scoate pârleala în România…

Și îi reușește de minune! Ne obișnuim cu viața pe care o trăim și ne-o merităm.


Radu Schiaucu, dealer Daperom: Banii nu sunt disponibili tot timpul, cum au fost anii trecuți. Constanța lasă de dorit!

Nici dealerul Daperom nu este prea încântat de modul în care decurge Programul Rabla și admite că cel mai mult lasă de dorit constanța tranșelor alocate, dar și… plata efectivă dinspre stat către dealeri.

radu schiaucu scaled e1649356775691 - RABLA 2022 Pitești: bani nerecuperați de dealeri și termene enorme pentru mașini!

Programul Rabla s-a schimbat puțin anul acesta, față de anii trecuți, când aveam alocat un buget valabil până când se termina. Acum au dat niște tranșe, probabil din cauza lipsei banilor, dovadă că s-a terminat foarte repede prima tranșă. Ne-au anunțat că următoarea va fi în luna mai. Banii nu sunt disponibili tot timpul, cum au fost anii trecuți. Constanța lasă de dorit.”, ne-a declarat Radu Schiaucu, dealer Daperom.

Partea bună este că – în privința Daperom – nu există presiunea recuperării banilor. În schimb, Radu Schiaucu este acționar și la concesionarul lui Fiat și Kia, unde lucrurile stau altfel în ceea ce privește fondurile Rabla:

Noi, rețeaua Dacia, activăm ca o rețea de agenți. Tot efotul financiar pentru recuperarea banilor și-l asumă constructorul, adică Dacia. Din acest punct de vedere nu avem presiuni financiare. Fiind și acționar la concesionarul lui Fiat și Kia, acolo lucrurile sunt mai complicate. Noi oferim banii clienților și așteptăm banii de la stat. Recuperarea durează între trei și patru luni.”

Dacia avea 7 furnizori din Ucraina, vă dați seama ce impact a fost!

Legat de evoluția pieței auto, Radu Schiaucu susține că începutul de an a fost promițător, dar că războiul din Ucraina a tăiat acest avânt.

Începutul de an a fost nesperat de bun, în schimb, din 24 februarie, de când a început invadarea Ucrainei, ca la un semnal, s-a oprit orice fel de interes. Lumea s-a speriat, probabil, și și-a regândit planul de cheltuieli. La Nissan și la Kia, mașini care sunt mai scumpe, am simțit această atitudine. La Dacia nu am avut o scădere atât de mare dar s-a simțit. Am simțit și la intrările în service, care au scăzut în primele două săptămâni din martie. În ultima perioadă parcă și-au mai revenit, pe măsură ce subiectul nu mai este atât de inflamat.”, ne-a mai declarat Radu Schiaucu.

Daperom service - RABLA 2022 Pitești: bani nerecuperați de dealeri și termene enorme pentru mașini!

Problema cea mai stringentă pe care o resimte este termenul de livrare a  autoturismelor, din ce în ce mai mare:

Cea mai mare problemă este disponibilitatea autoturismelor. Aveam probleme și înainte cu componentele, din cauza pandemiei, acum s-au mai adăugat și cele din cauza furnizorilor care s-au închis din cauza războiului din Ucraina. Dacia avea șapte furnizori din Ucraina, vă dați seama ce impact a fost! Asta înseamnă că mașinile vin mult mai greu, chiar și la 8 luni, față de o lună, maximum trei.”

 


Mariana Ioana – director vânzări Delta Plus: Indiferent cât de mic ar fi bugetul, noi ne străduim să înscriem primii dosarele!

Obișnuită cu imprevizibilul, Mariana Ioana, directorul de vânzări al Delta Plus (dealer autorizat Dacia), stă în permanență în alertă, cu dosarele pregătite și gata să le introducă în sistem, indiferent dacă acesta va fi deschis o săptămână sau două ore.

Mariana Ioana Delta Plus Trading - RABLA 2022 Pitești: bani nerecuperați de dealeri și termene enorme pentru mașini!

Pentru noi, important a fost să prindem locuri în Programul Rabla. Indiferent cât de mic ar fi bugetul, noi ne străduim să înscriem primii dosarele. Acum avem dosarele pregătite și așteptăm să intre următoarea tranșă. Cei care sunt pregătiți cu toate documentele introduc în timp util. Dacă nu suntem gata cu dosarele, riscăm să pierdem bugetul alocat prin programul Rabla. Avem multe dosare în așteptare, le-am repartizat pe luni, prioritizând în funcție de mașinile care ne vin mai repede, pentru că îmi expiră și documentele.”, ne-a declarat Mariana Ioana, directorul de vânzări al Delta Plus.

Întrucât termenele de livrare sunt decalate, argeșenii își aleg mașina inclusiv în funcție de modelul care vine mai repede.

Mulți fac eforturi să acorde și un buget mai mare, numai să vină mașina mai repede. Aleg, de obicei, ce este disponibil mai rapid.”, ne-a mai declarat Mariana Ioana, adăugând că războiul și-a pus amprenta asupra vânzărilor și că are și clienți care tergiversează, așteptând o calmare a situației de la graniță.


Citiți, de asemenea, pe anchetaonline.ro:

 

<span style="color: #333333;font-size: 14pt">Articol scris de </span><a href="https://anchetaonline.ro/autor/iulia-badulescu/" target="_self">Iulia Bădulescu</a>

Articol scris de Iulia Bădulescu

Jurnalist cu 21 de ani de experiență în presă, fiind specializată pe secțiunile de politică, administrație și pamflet, cu abilități editoriale complexe. Absolvent al Facultății de Jurnalism și Comunicare.

Articole asemănătoare:

Citește articolele pe același subiecte: Argeș | Constanța | Dacia | DAPEROM | Delta Plus | Germania | KIA | Liviu Licaciu | Mariana Ioana | Nissan | Pitești | Radu Schiaucu | Ucraina | Ungaria

Ultimele articole